• +31 6 2820 0504

MTB routes

Route Havelterberg
(Havelte West)

De blauwe route heeft een lengte van 16 kilometer.
In het weekend is er een extra rode lus van 6 kilometer geopend

Markering

De route is gemarkeerd met houten palen met daarop in het blauw het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes). In het weekend is er een extra lus (6 kilometer) te rijden. Deze lus is gemarkeerd met een rode kleur.

Startlocatie

Je kunt de route starten bij:

De weg achter Havelterberg, dit wordt ook wel de Amerikaanse weg genoemd.

Vanaf de A32 neem je de afslag Steenwijk-Zuid. Na de afslag ga je gelijk rechts richting Havelte. Je komt nu eerst door Havelterberg. Neem wanneer je door Havelterberg rijdt, de laatste weg links. Rijd deze weg naar beneden totdat je de gekleurde banners van MTB Havelterberg aan de linkerhand ziet

Omgeving

De route ligt in de omgeving van Havelte en voert over terreinen van o.a. Defensie en Staatsbosbeheer. Havelte, ook wel “De parel van Drenthe” genoemd, ligt te midden van uitgestrekt bossen, heidevelden, zandverstuivingen en weidegebieden. In het plaatsje zelf vind je veel monumentale gebouwen, gerestaureerde Saskische boerderijen en een schaapskooi met kudde. Havelte is verder bekend om zijn twee hunebedden, de grafheuvels, het natuurreservaat Brandeveen en het schitterende Ooster- en Westerzand.

Aard van de route

De route voert over de terreinen van o.a. Defensie (militaire oefenterreinen) en Staatsbosbeheer. Na enkele honderden meters over het asfalt, duik je een smalle singletrack op. Na een stukje langs de weilanden, voert de route je kilometers lang slingerend in het verlengde van een tankbaan. De singletrack is behoorlijk technisch en vraagt dus om goede stuurvaardigheden. Korte bochten worden afgewisseld met korte steile klimmetjes vragen. Na ongeveer 6 kilometer zijn er op een stuk open veld kunstmatig enkele bulten in het parcours gelegd. Na deze bulten rijd je weer verder langs de tankbaan. Je fietst dus grote delen over militair oefenterrein. Toch hoef je geen vrees te hebben voor militaire voertuigen. De route loopt namelijk rond het oefenterrein. Je moet hier echter zeker niet van de route afwijken. In het laatste deel van het traject zijn nog enkele pittige klimmetjes te vinden.
In het weekend, als het oefenterrein niet wordt gebruikt, bestaat de mogelijkheid om een extra lus van 6 kilometer toe te voegen aan de normale 16 kilometer lange route. Deze lus begint na ongeveer 5,5 kilometer vanaf de start. Deze rode route gaat door het middelste gedeelte van het oefenterrein. Defensie oefent hier doordeweeks en is daarom niet toegankelijk. Als de je tankbaan hebt overgestoken kom je in het binnenterrein en vind je naast singletracks ook een aantal korte steile klimmetjes en afdalingen. Na ongeveer 6 kilometer kom je weer op de blauwe route.

Alle mountainbikeroutes van de Gemeente Westerveld zijn aan elkaar gekoppeld via verbindingsroutes. Deze worden aangeduid met een zwarte markering. Het gaat om de routes: Diever-Hoogersmilde, Havelte Oost, Havelte West en Dwingeloo. Daarnaast is de route in Dwingeloo gekoppeld aan Ruinen en is route Diever-Hoogersmilde gekoppeld aan Appelscha vast.

Routekaart

Havelte (Oost)

De groene en oranje route zijn te volgen via de in kleur aangeduide bordjes. Beide routes beginnen bij het parkeerterrein van de vlindertuin en schaapskooi in Havelte op de Helomaweg.
Vanaf het parkeerterrein staat het eerste bordje aangeduid bij het fietspad.
U volgt de groene bordjes die u leiden langs het prachtige Holtingerveld.
Voor de oranje route volgt u eerst 6/7 kilometer de groene route. Na een korte klim volgt een kruising met een verharde weg. Hier gaat u rechtdoor voor de oranje route of linksaf voor de groene.